Pages

Monday, August 9, 2010

Hadiah teristimewa Ramadhan

Hadiah

"Siapa pulak yang tetiba bagi hadiah ni? birthday bulan lepas. masa tu takde sape bagi hadiah tapi kenapa sekarang baru dapat hadiah?Ishk3x." 






"Semoga Ramadhan kali ni adalah terbaik buatmu jua...."




"Ana uhibbuki fillah aidhan"










Tiba-tiba           





"Akhirnya kutemui jua siapakah pemberi hadiah teristimewa Ramadhan ini...
Jazakilah kak xxxx atas semua ilmu yang diberikan selama ini....
Semoga Allah sentiasa bersamamu dalam menolong agamaNya...."


Tiada kata-kata yang dapat diungkap saat mengetahui hadiah ini dari dia,Hanya doa sahaja sebagai balasan semoga dirinya sihat,tabah,tsabat,dimurahkan rezeki dan sentiasa di dalam kasih sayangNya.





Selamat menyambut Ramadhan
 
"Bila datang malam pertama Ramadhan,maka syaitan-syaitan dan jin-jin dipenjara, pintu-pintu neraka ditutup sehingga tidak satu pun terbuka, pintu-pintu syurga dbuka sehingga tidak ada satu pun tertutup,dan para penyeru(malaikat) memanggil, " Wahai para pemburu kebaikan ! Sambutlah (kedatangan Ramadhan). 'Hai para penderhaka! Kurangilah perbuatan maksiat. ' Allah Subhanahu Ta'ala membebaskan (orang-prang beriman)dari pedihnya seksa neraka, dan hal itu berlangsung setiap malam " (HR Imam Tirmizi)


Seakan-akan Allah berkata kepada hambaNya,
"Sesungguhnya alasan utama kalian lari dari ketaatana dalah kerana pujuk rayu syaitan. Kini, Aku telah membelenggu mereka di bulan Ramadhan. Jadi tidak ada lagi alasan untuk membangkang kecuali kerana bisikan dirimu sendiri. Pergilah ia!"

"Demi jiwa serta penyempurnaanNya. Allah mengilhamkan kepada jiwa (jalan) kefasikan dan ketakwaan. Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu. Sesungguhnya, merugilah orang yang mengotorinya."
(91:7-10)

Pilihan di tangan kita sama ada hendak menjadikan Ramadhan ini madrasah mendidik jiwa atau membiarkan ia berlalu begitu sahaja.
Sungguh rugilah orang yang meninggalkan Ramadhan tetapi amalnya tidak bertambah. Orang yang menganggap bulan Ramadhan bulan yang letih kerana tidak dapat makan, bulan untuk membeli-belah kerana jualan murah, bulan yang hanya memikirkan persiapan menghadapi raya melebihi persiapan iman,mereka hanya dapat nikmat dunia melebihi indahnya nikmat Ramadhan.
Berbanding bulan-bulan yang lain,tiada satu pun yang Allah lebihkan melainkan bulan Ramadhan.
Amalan sunnah mendapat pahala amalan wajib dan amalan wajib mendapat pahala berlipat kali ganda.
Bulan untuk menyucikan hati dengan segala doa,zikir,tilawah, dan taubat.
Inilah bulan untuk mengumpul ganjaran pahala,
Inilah bulan untuk mentarbiyah jiwa,
Inilah juga bulan untuk lebih menghayati ibadah dan mendekatkan diri kepadaNya.

Maka sungguh sangat merugilah orang yang mensia-siakannya.








No comments:

Post a Comment