Pages

Sunday, November 14, 2010

2 "Teman Baru"

Jangan terkejut dengan tajuk post ni. "Teman baru" ana bukanlah manusia tetapi adalah buku yang baru dibeli. Buku-buku ini memang menjadi idaman sejak dulu lagi. Bila ada depan mata tak sabar pula nak beli. Dapat pula harga diskaun special untuk ana saja. Alhamdulillah.....

Buku yang ana beli...
1) AL-WAFI Syarah Kitab Arba'in An-Nabawiyah
Buku ini memang menjadi idaman sejak ana terjumpa di library UKM dulu. Tapi susah nak cari kat luar. Ana dapat beli dengan harga RM26.00 sahaja selepas diskaun 15%. Tahan lama sebab hard cover dan ringan untuk dibawa ke mana sahaja.
Isinya memang mudah difahami dan menyentuh jiwa. Sesuai untuk memahami lebih mendalam hadith-hadith 40 Imam Nawawi. Setiap perbahasan hadith akan disokong dengan dalil-dalil yang mantap. Seolah-olah membaca Tafsir Fi Zhilal pula...

2) SINERGI
Buku ini pun dah lama ana cari juga. Waktu mula ana jumpa hanya di internet. Bila nak beli selalu ada halangan dari segi masa dan kewangan. Bila dah jumpa lagi sekali dapat pula diskaun 10%.  Kisah yang sangat menyentuh hati. Apabila mendalami isi ceritanya,seringkali ana teringat ukhuwah yang terjalin dengan akhawat sejak mula mengenali tarbiyah. Ukhti..apakah kesinambungan ukhuwah ini sama seperti yang diceritakan dalam buku ini?


Bagi ana,bila membeli sesebuah buku,pastikan isinya berkualiti dan bermanfaat. Ana tidak akan menelaah isi buku tersebut sampai habis(kecuali novel). Ana hanya study content dan akan baca  isi tajuk yang ana betul-betul nak faham. Yang lain ana akan baca ketika ada masa lapang atau bila ana nak cari bahan untuk menyampaikan. Barulah ana rasa tak bosan untuk baca buku yang sama. Bagi sesetengah orang,bila saja membeli buku terus akan dibaca sehingga habis. Gaya pembacaan setiap orang berbeza. Terpulang mengikut citarasa masing-masing. Asalkan jangan jadikan buku sebagai hiasan sahaja di dalam rak sehingga satu masa ia akan berhabuk seperti lapuknya mutiara ilmu yang tersimpan tanpa dikongsi. Ustaz Hasrizal kata,hidup untuk memberi,jika ingin memberi kita perlu memiliki. Maka,untuk memberi dan berkongsi ilmu,cubalah untuk memiliki seribu satu ilmu Allah di atas dunia ini.

p/s=Stok buku ini masih ada lagi. Kalau nak pesan boleh lagi..Just contact me...

No comments:

Post a Comment