Pages

Thursday, May 7, 2009

Selamat menempuhi jalan dakwah!


Katakanlah,”Berjalanlah di muka bumi,maka perhatikanlah bagaimana(Allah) memulai penciptaan (makhluk),kemudian Allah menjadikan kejadian yang akhir. Sungguh, Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.


Ukhtiku....
Alhamdulillah, segala pujian milik Allah,sebaik-baik perancang, yang mengatur urusan hambaNya dengan penuh hikmah dan pengajaran. Semoga kita semua tergolong dikalangan hambaNya yang terpilih. Selawat serta salam dipanjatkan pada kekasih Allah,nabi Muhammad s.a.w,para sahabat,dan para pejuang kebenaran yang masih tegar dengan semangat jihad memperjuangkan kalimah LAILAHAILLALLAH di atas bumi Allah ini.
Bersyukur kita pada Allah,masih lagi dilimpahkan ni’mat iman, ni’mat Islam dan masih lagi berada di atas jalan tarbiyah. Ukhti..untuk lebih memahami erti tarbiyah,belajarlah dari sirah Rasullullah dan para sahabat. Pelbagai ujian,cubaan,mehnah ditanggung beliau tidak seberat ujian kita di jalan tarbiyah. Tetapi mengapa kita masih mengeluh?Mengapa kita masih memberi seribu satu alasan sedangkan para sahabat dahulu tidak pernah berkeluh kesah apatah lagi berpaling ke belakang apabila diamanahkan dengan tugas-tugas dakwah. Jika diselusuri sirah,kita akan mendapati para sahabat tidak pernal mengenal erti putus asa malah tiada secalitpun penyesalan singgah di hati para sahabat. Pernahkah ukhti terfikir apakah kekuatan mereka? Mereka berpegang pada janji-janji Allah,mengamalkan syariat Allah selagi terdaya, dan yakin dengan apa yang disampaikan oleh Rasullullah adalah benar. Umar al-Khattab pernah berkata.” Kita dahulu adalah kaum yang lemah,lalu Allah memuliakan kita dengan Islam dan bagaimana besar pun perjuangan dan pengorbanan kita tanpa Islam pastilah Allah akan menghinakan kita”


Fikir-fikirkan.....

Bagi seorang da’i sejati, saat menapaki jalan dakwah merupakan saat pembuktian janji kepada Allah dan Rasul-Nya. Ketika itu, perjalanan dakwah akan terasa sangat panjang. Dia menyedari bahawa tidak mungkin kembali ke garis permulaan dengan alasan belum siap menhadapi tribulasi, tentangan dan ujian yang mengadang pada fasa berikutnya. Jika Rasulullah saw dan para sahabatnya berhujah dengan hal tersebut, tentu Perang Badar tidak akan pernah terjadi dan kemenangan yang gemilang itu pun tidak akan diraih. Padahal pada saat itu, beliau dan para sahabatnya hanya menyiapkan perlengkapan untuk menghadang kafilah dagang Abu Sufyan. Bukan untuk menghadapi pasukan perang Quraisy yang dipersenjatai dengan lengkap.

Inilah bukti sejarah bahawa jika janji dan komitmen seorang dai’i tulus, maka ia tidak akan mundur ketika berada di medan amal dan medan pertempuran. Ia akan terus bertahan, lalu bergerak kembali untuk menyerang atau menghancurkan musuh dan konspirasi mereka. Dia akan menunaikan seluruh amanah dakwah yang ada di pundaknya, untuk menyeru masyarakatnya kembali kepada Allah dan Rasul-Nya. Dia menyedari bahawa hanya Allah Penentu segalanya. Namun, dia tidak takut ketika nyawanya harus lepas dari jasad untuk membuktikan janji kepada Tuhan yang menggenggam jiwanya..sebagai bukti cintanya kepada Allah..lambang kekerdilan diri dahadapanNya...adakah kita serperti ini? Tepuk dada tanya iman.. Selamat menempuhi jalan dakwah....luruskan niat kerana Allah..jadikanlah pengembaraan hidup ini sesuatu yang dapat meningkatkan tsaqafah dan iman kita..yuk!

No comments:

Post a Comment