Pages

Thursday, May 28, 2009

Erti Sabar dariNya



Alhamdulillah masih lagi diberi nikmat iman dan islam serta nikmat tarbiyah. Semoga diri ini istiqamah dan istimrar dalam meneruskan perjuangan ini. Sehingga hari ini(25 may), ana sudah seminggu 1 hari di tadika ad-din. Proses menyesuaikan diri masih berjalan. Target ana dlam bekerja ini adalah kerana Allah,supaya boleh berinfak dan belajar sesuatu untuk diri ini.

Biasalah budak2 mana yang tidak nakal. Ada yang baik,dengar cakap,pandai dan ada juga yang terlampau baik sehingga senang dibuli. Ada yang terlebih proaktif sehingga tak terkawal kesabaran ana. Dalam beberapa hari ini, ada satu hari ana tka dapat mengawal emosi ana,rasa macam nak marah budak2 ni bila buat salah. Kesian diorg. Ana pernah janji dengan seorang akhwat untuk tidak memperlakukan budak2 begitu tapi ana telah melanggar janji. Afwan ukhti… tapi mereka adalah anak2 kecil yang masih lagi suci dan bersih hatinya. Sering memaafkan dan gembira bila disayangi dan dibelai.
Walaupun begitu, masih ada lagi anak murid ana yang sayangkan ana dan sering ucap pada ana”cikgu,saya suka cikgu ni”.

Sepatutnya tugas guru adalah mendidik,bukan menghukum. Seperti juga tugas dai’e
Ana masih ingat kata2 semasa pengisian,”nahnu nad’u wa la nahkum” atau dalam bahas jawanya kita adalah mengajak bukan menghukum. Dalam kita membimbing dan mentarbiyah kadang2 kita perlu sedar tanggungjawab sebenar. Bukan memberi arahan dan menghukum bila tersalah. Ini bukanlah cara dan method Rasulullah dalam mengajak manusia.

"Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan penuh hikmah dan pengajaran yang baik dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang bai. sesungguhnya Tuhanu Dialah yang lebih mengetahuui siapa yang sesat dari jalanNya dan dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk."(16;125).

Seharusnya kita memberi kefahaman untuk berbuat dan memperbetulkan untuk memperbaiki kelemahan.

Namun begitu ada sesuatu yang lebih berharga dapat ana pelajari hari ini. keSABARan itu perlu diutamakan dalam memberi kefahaman dan memperbetulkan.

Kesabaran itu juga datang dari Allah maka perkara yang lagi penting adalah dekatkan diri dengan Alah untuk bersabar.

"dan jika kamu membalas,maka balaslah dengan balasan yang sama dengan siksaan yang ditimpakan kepadamu. tetapi jika kamu bersabar,sesungguhnya itu lebih baik bagi orang yang bersabar"(16:126)

Dalam Al-quran Allah menyuruh kita bersabar dengan bersolat dan memperingati Allah sebanyak-banyaknya. hayailah sifat Allah yang Maha Memiliki. Dia yang mentadbir langit,bumi dan alam semesta. Segalanya yg ada pada diri kita adalah milikNya. Luaran dan dalaman kita adalah kurniaanNya. Sifat sabar itu juga adalah milik Allah.
Moga2 kita memperlehi keuntungan sebagai buah kesbaran.

Hari ini air mata yang ana tumpah tanpa disedari kerana ana tak dapat lagi mmengenal erti kesabran yang sebenar.

Dengan bertambahnya satu lagi amanah ana dalam menguruskan suatu organisasi besar, mengajar diri ini lebih berkomitmen,bersabar dan mengurus diri dengan lebih efektif.
Dekatkanlah diri dengan Allah. Jauhkanlah perkara yang melalaikan diri(mendengar lagu2,ketawa berlebihan,susah untuk menolong dan sbgnya).

Allah beri kita seribu alasan untuk menangis tetapi Allah memberi kita seribu alas an juga untuk tersenyum. Jadi senyumlah selalu dlm susah dan senang agar terpancar sinar keredhaan dan keimanan dari hati yang dipenuhi cinta Allah. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment