Pages

Friday, May 15, 2009

Teruskanlah Sahabatku

Alhamdulillah, syukur kepadsa Allah kerna masih lagi dikurniakan ni’mat iman dan Islam. Dengan ni’mat2 ini seluruh hidupku berpaksikan pada hukum-hukum Allah dan dilaksanakan atas dasar cinta padaNya. Sungguh jalan tarbiyah bukan jalan yang senang dihadapi oleh manusia namun Allah masih lagi memberi kekuatan untuk terus berada dan bangkit dari setiap kelemahan2 diri. Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Bermula cuti ini,bermulalah kisah dakwah dan tarbiyah melalui amanat2 Allah di atas pundakku.


Tarbiyah adalah milik Allah dan diberi pada orang yang mahukannya iaitu kepada hati-hati yang betul2 dahagakan cinta dan kasih sayangNya. Juga kepada hati-hati ynag kering ingin dibasahkan dengan ayat-ayat Allah kembali.


Dari Anas bin Malik ra berkata: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda,” Alah s.w.t. berfirman,”Wahai anak Adam, sepanjang engkau memohon kepadaKu dan berharap kepadaKu akan Aku ampuni apa yang telah kamu lakukan. Aku tidak peduli. Wahai anak Adam , jika dosa-dosamu setinggi awan di langit kemudian engkau meminta ampunan kepdaKu akan Aku ampuni. Wahai anak Adam,sesungguhnya jika engkau datang kepadaKu membawa kesalahan sebesar dunia, kemudian engkau datang kepadaKu tanpa menyekutukanKu dengan sesuatupun pasti Aku datang kepadamu dengan ampunan sebesar itu pula.”


Kekuatan kita hanya kepada Allah secara mutlak. Pertolongan kita hnaya kepada Allah secara hakiki. Di kala kita susah siapakah yang memberi ketenangan hati dan perasaan? Di kala kita senang kepada siapa patut kita bersyukur? Setiap ujian yang menimpa dijalan ini adalah sunnah para pejuang dan bukan dari kesalahan2 kita. Hnaya orang yang diberi hidayah sahaja akan kembali kepada Allah ketika diuji. Firman Allah:
“dan apabila mereka digulung ombak yang besar seperti gunung, mereka menyeru Allah dengan tulus ikhlas beragama kepadaNya. Tetapi ketika Allah menyelamatkan mereka kembali ke daratan ,lalu sebahagian mereka tetap menempuh jalan yang lurus. Adapun yang mengingkari ayat2 kami hanyalah pengkhianat yang tidak berterimakasih” (31:32)


Allah akan menolong hamba-hambanya yang menolong agamaNya. (47:7) juga kepada hamba-hambanya yang beriman dan berkorban untuk keredhaanNya.. Pertolongan Allah ini dekat dengan orang sangat dekat padaNya melalui Ibadah wajib dan sunat. Iktibar dari perjuangan Rasullullah dan Nabi terdahulu juga sebagai teladan kepada kita. Orang orang yang istiqamah dijalanNya sering mendapat buah hasil berupa keteguhan hati.(11:120). Teruskanlah bebuat kerja-kerja Islam dan jangan putus asa dengan rahmatNya. Khalifah Umar al-Khattab pernah berkata: .” Kita dahulu adalah kaum yang lemah,lalu Allah memuliakan kita dengan Islam dan bagaimana besar pun perjuangan dan pengorbanan kita tanpa Islam pastilah Allah akan menghinakan kita” Teruskanlah berjuang sahabatku..aku bersamamu megecapi pahit manis getir perjuangan bersama...uhibbuki fillah...

No comments:

Post a Comment